Dne 16. září 2020 zaslala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová předsedovi Evropského parlamentu Davidu Sassolimu a kancléřce Angele Merkelové jako předsedkyni Rady dopis o záměru, v němž uvedla opatření, která Komise hodlá přijmout v roce 2021. Mezi tato opatření patřila revize směrnice o infrastruktuře pro alternativní paliva. Pracovní program Komise na rok 2021 předpokládal zveřejnění návrhu ve druhém čtvrtletí roku 2021.
Směrnice o infrastruktuře pro alternativní paliva z roku 2014 vyžadovala, aby země EU vypracovaly národní rámce politiky (NPF) pro rozvoj veřejně dostupných míst pro doplňování paliva a dobíjení vozidel a plavidel na alternativní paliva. Cílem směrnice je zlepšit koordinaci rozvoje infrastruktury pro alternativní paliva, aby byla zajištěna dlouhodobá bezpečnost potřebná pro investice do technologií pro alternativní paliva a vozidla na alternativní paliva.
Dne 14. července 2021 předložila Evropská komise balíček návrhů, jejichž cílem je zajistit, aby politiky EU v oblasti klimatu, energetiky, využívání půdy, dopravy a daní byly vhodné pro snížení čistých emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990, známý jako balíček Fit for 55. Tento balíček se zaměřuje na snížení čistých emisí skleníkových plynů v EU do roku 2030. Součástí balíčku byl návrh na revizi směrnice z roku 2014 o infrastruktuře pro alternativní paliva. Komise navrhla směrnici zrušit a nahradit ji nařízením s tím, že změna nástroje je nutná k zajištění „rychlého a soudržného rozvoje“ sítě infrastruktury v celé EU.
V návrhu Komise stanovila řadu závazných vnitrostátních cílů pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva v EU, a to pro silniční vozidla, plavidla a stacionární letadla.
Pro veřejně dostupnou infrastrukturu pro dobíjení elektrických baterií pro lehká silniční vozidla (osobní automobily a dodávky) návrh nařízení stanovil závazné vnitrostátní cíle založené na vozovém parku (např. pro každé bateriové elektrické lehké vozidlo by měl být prostřednictvím veřejně přístupných dobíjecích stanic zajištěn celkový výkon alespoň 1 kW (dobíjecí stanice je definována jako jediné fyzické zařízení na určitém místě, které se skládá z jednoho nebo více dobíjecích bodů). Stanovil rovněž cíle pro lehká a těžká silniční vozidla na hlavní a globální síti TEN-T založené na vzdálenosti (např. veřejně přístupné dobíjecí stanice (jedna nebo více dobíjecích stanic) určené pro lehká vozidla by měly být rozmístěny v každém směru jízdy s maximální vzdáleností mezi nimi 60 km). Dále požadovala, aby členské státy EU zajistily v městských uzlech řadu dobíjecích stanic pro těžká nákladní vozidla.
V případě vodíku návrh požadoval, aby byly veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice rozmístěny v maximální vzdálenosti 150 km podél hlavní a globální sítě TEN-T a aby byla alespoň jedna k dispozici v každém městském uzlu.
Pokud jde o zásobování plavidel a stacionárních letadel elektrickou energií, návrh nařízení stanovil cíle pro zavedení pobřežního zásobování elektrickou energií pro některé námořní kontejnerové a osobní lodě v námořních přístavech a pro plavidla vnitrozemské plavby a pro zásobování stacionárních letadel elektrickou energií na letištích v hlavní a globální síti TEN-T.
V Parlamentu byl spis přikázán Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Zpravodajem je Ismail Ertug (S&D, Německo).
První diskuse v TRAN proběhla 1. prosince 2021. Zpráva o pokroku slovinského předsednictví byla projednána na zasedání Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku dne 9. prosince 2021.
Návrh zprávy byl zveřejněn 14. února 2022 a předložen výboru TRAN 14. března 2022. Obsahuje několik změn, které mají posílit ustanovení navrhovaná Komisí. Lhůta pro předložení pozměňovacích návrhů ve výboru TRAN byla stanovena na 18. března 2022.
Dne 2. června 2022 přijala Rada obecný přístup, svůj postoj pro jednání s Parlamentem o konečném znění nových pravidel. Dne 19. října přijal Parlament svůj postoj pro interinstitucionální jednání. V postoji Parlamentu se mimo jiné prosazovalo, aby do roku 2026 byla podél silniční sítě TEN-T každých 60 km alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily a do roku 2028 každých 100 km vodíkové čerpací stanice podél hlavních silnic EU.
Vyjednavači Rady a Parlamentu dosáhli předběžné dohody o nových pravidlech dne 28. března 2023. Nyní je třeba, aby je formálně schválily obě instituce.
Parlamentní výbor pro dopravu a cestovní ruch dohodu schválil 24. května 2023 a plénum Parlamentu schválilo nová pravidla 11. července 2023. Rada znění schválila 25. července 2023. Konečný akt byl podepsán 13. září 2023 a zveřejněn v Úředním věstníku EU dne 22. září 2023.
Odkazy: V roce 2023 bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nařízení č. 2023/2023:
Legislativní observatoř EP, spis o postupu zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. „Balíček Fit for 55“, 2021/0223(COD)
Evropská komise, Návrh nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, KOM(2021) 559.
Evropská komise, Evropská zelená dohoda: Komise navrhuje transformaci hospodářství a společnosti EU s cílem splnit klimatické ambice, tisková zpráva, 14. července 2021.
Evropský parlament, Usnesení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva v Evropské unii: čas jednat, 2018/2023(INI)
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.
Evropský parlament, Výbor pro dopravu a cestovní ruch, návrh zprávy o návrhu nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, 2021/0223(COD)
Rada, balíček Fit for 55: Rada přijala postoj ke třem textům týkajícím se odvětví dopravy, tisková zpráva, 2. června 2022
Evropský parlament, Dobíjecí stanice pro automobily by měly být k dispozici každých 60 km, tvrdí poslanci, Tisková zpráva, 19. října 2022.
Evropský parlament, Poslanci Evropského parlamentu přijali nová pravidla pro více dobíjecích stanic a ekologičtější námořní paliva, tisková zpráva, 11. července 2023
Rada, Infrastruktura pro alternativní paliva: Rada přijala nové právní předpisy pro více dobíjecích a čerpacích stanic po celé Evropě, tisková zpráva, 25. července 2023
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1804 ze dne 13. září 2023 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.
Další čtení: